FÖRELÄSNINGAR

luft_ingress2

Måltidsvision föreläser lika gärna på konferenser och företagsevent som för högskola eller mindre grupper. Vår erfarenhet inom Storytelling by food är utgångspunkten för våra föreläsningar med mycket inspiration och många konkreta tips. Både innehåll och upplägg anpassar vi efter målgruppen. Nedan ger vi exempel på några föreläsningspaket, men kontakta oss gärna för att diskutera alternativa upplägg.KONTAKTA OSS

FÖRELÄSNINGAR:

STORYTELLING by FOOD – ATT SMAKSÄTTA MELLAN RADERNA

En spännande föreläsning där du får inspiration kring hur måltider kan användas för att kommunicera budskap och skapa engagemang. Vi visar hur måltiden kan bli er nya kommunikationskanal och hur allt från fikapauser till kvällsmingel kan vara mer än förtäring och pausunderhållning.

  • Hur kan mat och dryck skapa affärsnytta?
  • Hur skapar man en måltidsupplevelse för alla sinnen?
  • Hur får man måltiden att lyfta fram och förstärka eventets röda tråd?
  • Hur gör man avtryck och berör gästerna på ett djupare plan?

vit
För bl.a. marknadsförare, personer inom kreativa näringar, mötes- och eventarrangörer.

bjornBjörn Ylipää föreläser med personlig stil och lyfter gärna in egna erfarenheter. Han är kreativ ledare på Måltidsvision och lärare på Gastronomiprogrammet vid högskolan i Kristianstad.

SINNESMARKNADSFÖRING – KOMMUNICERA PÅ ETT DJUPARE PLAN

Visst vill du nå ut, men viktigare är att nå in. Att få kunder och medarbetare att känna och uppleva ditt varumärke så som du önskar och i förlängningen agera och skapa effekt. Sinnesmarknadsföring är fortfarande ett relativt okänt begrepp, men inte desto mindre intressant. Detta nya område inom marknadsföringen går ett steg längre än traditionell reklam och kommunikation genom att arbeta med doft, smak, syn, känsel och hörsel. Vi varvar teori med praktiska exempel och övningar i en kreativ och inspirerande föreläsning.

  • Hur påverkar våra sinnesupplevelser beslut och attityder?
  • Vilka fördelar ger det att koppla på sinnena i marknadsföringen?
  • Varför är en helhetssyn viktig och hur gör man i praktiken?
  • Hur får sinneskommunikationen en plats i kommunikationsplanen?

vit
För bl.a. marknadsförare, personer inom kreativa näringar, mötes- och eventarrangörer.

byggeMed performance och musik skapas förväntan medan desserten dukas fram.

MAT o MÅLTID SOM KREATIV NÄRING

I många olika sammanhang vill man att måltiden ska handla om mer än ren förtäring. Detta är en inspirerande och tankeväckande föreläsning hur mat och måltid gått från ett näringsintag till att vara en del i de kreativa näringarna.

  • Hur kan man skapa måltider som tilltalar andra sinnen än smak och doft?
  • Vilken är matens roll inom de kreativa näringarna och hur kan man samarbeta med aktörer inom andra grenar?
  • Vilken roll spelar miljön och det som är runt om kring maten?
  • Hur kan ett förändrat synsätt på måltider skapa nya affärsmöjligheter?

vit
För bl.a. aktörer inom restaurang och besöksnäring och personer som arbetar med måltider.

meltingpointT.o.m. ett glas vatten kan laddas med innehåll. Installationen Meltingpoint gestaltar klimatfrågorna.

STORYTELLING SKAPAR NYA AFFÄRSIDÉER

Idag är utbudet av spännande råvaror, livsmedelsprodukter och mathantverk stort. Trots det finns det en stor potential att skapa ett större intresse kring produkterna/tjänsterna, locka till sig fler kunder och göra bättre affärer.

Måltidsvision erbjuder en kurs där vi genom inspirationsföreläsning och workshop får deltagarna att se på sin verksamhet med nya ögon. Vi hjälper dem att hitta konkreta möjligheter att jobba vidare med efter kursens slut.

  • Hur skapar man en upplevelse kring produkten genom att lyfta in den i ett större sammanhang?
  • Hur vaskar man fram just din unika historia?
  • Hur skapar man engagemang och delaktighet kring produkten?

vit
För bl.a. aktörer inom restaurang, besöksnäring och småskalig livsmedelsproduktion och personer som arbetar med måltider.

rabarber_liten
”Storytelling by food” är ett verktyg för att lyfta fram berättelsen kring ditt företag eller din produkt.

PROVNINGAR:

MAT OCH DRYCK I KOMBINATION

En föreläsning där ni även praktiskt får prova hur mat och dryck kombineras. En annorlunda smak- och vinprovning där vi går igenom hur grundsmakerna påverkar upplevelsen av vad vi äter och dricker.

 

LAXENS VANDRING – EN MAT- o DRYCKESPROVNING FÖR ALLA SINNEN

Vår inspirerande guide tar er genom en historia om kärlek, kamp, längtan och smärta. Vi följer laxens vandring från kustbandet upp i älven. Genom kyla och is, porlande vårbäckar och in i höstens mustiga toner.

En resa med paralleller till vår egen dagliga strävan. Livets förväntningar. Vardagspusslet. Arbetets utmaningar. Historien berättas med smaker, dofter, färger, former och ljud – en unik provning genom ”storytelling by food”.

hjortronvinVid våra provningar utforskar vi tillsammans smakernas ursprung